
Za Maćka Szumowskiego "Gazeta 

Krakowska" była księciem w mieście 

Jerzy Sadecki 

21 LUTEGO 2015 AKTUALIZACJA: 22 KWIETNIA 2015 00:00 

 

Wszystko co najlepsze w zawodzie dziennikarza mam już za sobą - tak myślałem po 

wprowadzeniu stanu wojennego, który położył kres "Gazety Krakowskiej" pod redakcją 

Macieja Szumowskiego. Wspomina Jerzy Sadecki, redaktor naczelny 1990-1994. 

 

I chociaż potem przyszło mi jeszcze przeżyć wiele dobrych chwil w dziennikarstwie, nie 

zmieniłem zdania. Te 13 miesięcy i 13 dni gazety prowadzonej przez Szumowskiego w latach 

1980-81, w czasach tzw. pierwszej "Solidarności", było fantastyczną przygodą 

i doświadczeniem. Z całą pewnością były to najciekawsze i najbardziej twórcze miesiące w 

mojej osiemnastoletniej pracy w "Krakowskiej".  

 

Gazeta pod kierunkiem Szumowskiego, choć formalnie była organem prasowym Polskiej 

Zjednoczonej Partii Robotniczej i poddana cenzurze, wywalczyła sobie niezależność, wróciła 

do korzeni prawdziwego, rzetelnego dziennikarstwa, które koncentrowało się na 

przekazywaniu czytelnikowi informacji bez względu na to, czy jest wygodna dla władzy czy 

też nie.  

  

Maciek - bo tak, bez zbędnego dystansu, wszyscy nazywali naczelnego - uczył nas, byśmy 

wyzbyli się autocenzury i uparcie dążyli do zebrania prawdziwych informacji, zderzali opinie 

różnych stron konfliktu. Otwarcie przedstawiali racje władzy, jak i "Solidarności" oraz 

różnych grup społecznych. Dziś brzmi to jak truizm, ale w czasach PRL wcale nie było 

oczywiste, albo wręcz nie było praktykowane.  

 

Nasz naczelny, wybitny felietonista i reporter telewizyjny, kompletnie zmienił styl 

redagowania i kierowania pismem. Zniknęły nudne sprawozdania partyjne i zalecane przez 

władze materiały agencyjne. Jedynym kryterium były: wartość i aktualność informacji. 

Okazało się, że można robić pismo atrakcyjne dla czytelnika, odważne, dynamicznie 

redagowane.  

Ileż to wieczorów i nocy Maciek, a często i jego żona, wybitna reporterka Dorota 

Terakowska, wraz z kolegami z sekretariatu redakcji, siedzieli nad odbitkami kolumn, 

szlifując tytuły, by lepiej przemawiały do czytelnika, wymieniając newsy na bardziej 

aktualne.  

 

Naczelny potrafił zatrzymać maszyny  

Naczelny znał wartość informacji. Gdy w nocy przysłałem tekst ze strajku w bielskiej 

Bewelanie, gdzie po raz pierwszy hierarchowie Kościoła podjęli się mediacji, Maciek kazał 

zatrzymać maszyny i umieścić moją relację. Gazeta miała ją rano jako jedyna w kraju.  

 

Podobnie było z groźnym konfliktem w Bydgoszczy, gdzie za plecami milicji "jacyś cywile" 

pobili działaczy "Solidarności". Szumowski wywalczył w komitecie partii i w cenzurze druk 

http://plus.gazetakrakowska.pl/wykup-dostep/
http://plus.gazetakrakowska.pl/wykup-dostep/


mojej relacji zderzonej z wersją PAP i raportem Wojewódzkiej Rady Narodowej. Razem 

pokazywało to jak na dłoni kłamstwa i manipulacje władzy. Oprócz nas, żadna gazeta 

codzienna tego nie dała.  

 

"Krakowska" przestała być pismem prowincjonalnym, grupa młodych reporterów, do których 

się zaliczałem, jeździła po całej Polsce, opisując konflikty i napięcia. Od zagranicznych 

korespondentów uczyliśmy się np. cierpliwego asystowania negocjacjom władzy z 

"Solidarnością", dociekania prawdy.  

 

Byliśmy wtedy nie tylko pismem szybkiej, wszechstronnej informacji. Na łamach toczyła się 

bardzo poważna i głęboka debata intelektualistów, ekspertów, polityków o tym, jak naprawiać 

Polskę. Gazeta codzienna właściwie pełniła też funkcję tygodnika społeczno- politycznego.  

 

Do tych debat bardzo szeroko włączyliśmy czytelników drukując ich opinie, zachęcając do 

rozmowy. Przez te kilkanaście miesięcy "Krakowska" wspierała zmiany , których domagała 

się "Solidarność", jak i reformatorskie skrzydło PZPR. Gdy beton partyjny domagał się 

odwołania Szumowskiego, w jego obronie stawali solidarnościowcy z Huty Lenina.  

 

Kolejki ustawiały się pod kioskami  

Takie sposoby pisania i redagowania sprawiły, że gazeta Szumowskiego stała się sensacją 

ówczesnego rynku prasowego. Przed kioskami ustawiały się po nią kolejki czytelników, 

kolejarze zabierali ją do Warszawy czy Gdańska, gdzie sprzedawali nawet ze stukrotnym 

przebiciem.  

 

Ciekawi fenomenu "Krakowskiej", Szumowskiego odwiedzali ambasadorowie, zagraniczni 

korespondenci. Dostawaliśmy też sygnały, że czytał nas w Watykanie Jan Paweł II. 

Dziennikarz francuskiego "Le Point" swojej korespondencji z Krakowa dał tytuł "Miasto, 

którego księciem jest gazeta".  

 

Redakcję odwiedziła też Madeleine Albright , późniejsza sekretarz stanu USA, a wówczas 

politolożka z Georgetown University. W książce o roli prasy w politycznych zmianach czasu 

pierwszej "Solidarności", "Krakowskiej" poświęciła osobny rozdział, podobnie jak "Polityce" 

i "Tygodnikowi Powszechnemu".  

 

A my, dziennikarze tamtej gazety - jak nigdy wcześniej w tym zawodzie - czuliśmy głęboki 

sens pracy oraz ścisłą więź z czytelnikami, którzy spontanicznie doceniali naszą pracę i 

odwagę zespołu, często dawali wyrazy sympatii i poparcia. Legitymacja "Krakowskiej" 

otwierała wszystkie drzwi.  

 

Naszą pracę doceniło w 1986 roku podziemne Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich, 

przyznając zespołowi "Krakowskiej" nagrodę za twórczość w lat 1980-81. Osobno Nagrodę 

im. Bolesława Prusa dostał Maciej Szumowski, a ja Nagrodę im. Jerzego Zieleńskiego dla 

młodych reporterów.  

 

Stan wojenny zupełnie zmienił gazetę  

Stan wojenny zakończył tę naszą dziennikarską przygodę. Po kilkutygodniowej przerwie, z 

początkiem 1982 roku wydawanie "GK" zostało wznowione, ale było to inne pismo, bez 

Szumowskiego i wielu innych osób. Mogłem je obserwować przez kilka lat już nie jako 

piszący reporter, ale redaktor techniczno-depeszowy, współpracując jednocześnie niejawnie 

m.in. z Niezależną Agencją Informacyjną , która dostarczała serwisy dla mediów 



podziemnych i zagranicznych korespondentów.  

 

Gdy latem 1990 - po rocznej przerwie na pracę w "Tygodniku Solidarność" oraz w "Czasie 

Krakowskim" - powróciłem do "Gazety Krakowskiej", media właśnie szukały swojego 

miejsca na wolnym rynku.  

 

Komisja likwidacyjna partyjnego koncernu prasowego RSW "Prasa - Książka - Ruch", 

przekazała tytuł spółce dziennikarzy i literatów ( m.in. związanych z gazetą czasów 

Szumowskiego), która nabyła go wraz z jednym ze śląskich banków. W połowie grudnia, 

namówiony przez Macieja Szumowskiego i Dorotę Terakowską, na trzy i pół roku zostałem 

redaktorem naczelnym.  

Gazeta asystowała wtedy trudnym latom transformacji ustrojowej w Polsce, tworzenia 

nowych zasad funkcjonowania mediów i rodzącej się konkurencji. To, co za czasów Maćka 

Szumowskiego było unikalne na tle prasy partyjnej, teraz stało się codziennością wolnych 

gazet. Można było pisać otwartym tekstem, przedstawiać różne racje i opinie. Mocno 

włączyliśmy się w ten nurt zmian. Staraliśmy się tłumaczyć zasady wolnego rynku i 

kapitalistycznej gospodarki.  

 

Także polityki międzynarodowej i zasad demokratycznego państwa. W prezydenckich 

wyborach otwarcie poparliśmy Tadeusza Mazowieckiego, a nie Lecha Wałęsę, którego 

lansował "Czas Krakowski". Doprowadziło to do polemik i starć obu gazet.  

 

Rok zmian i całkiem nowych nazwisk  
W tym czasie z "Gazety Krakowskiej" odeszła część dziennikarzy, którzy nadawali jej ton od 

stanu wojennego po 1989 rok. Na łamach pojawiły się nowe nazwiska, zdobywając 

doświadczenie i pozycję w wolnych mediach. W kierowaniu dziennikiem wspomagali mnie 

moi zastępcy: Dorota Terakowska i Lesław Maleszka (zanim przeszedł do 

"Gazety Wyborczej", a potem okazał się byłym agentem SB, czego wcześnie nikt nie 

wiedział), później Władysław Penar i Leszek Rafalski.  

 

Mam satysfakcję, że wśród wychowanków gazety z tego okresu są m.in. Katarzyna Kolenda-

Zaleska, wybitna reporterka TVN i TVN24, Katarzyna Janowska, szefowa TVP Kultura i była 

naczelna "Przekroju", Anna Szulc, znana reporterka "Newsweeka", Adam Buła, były 

naczelny "Expressu Wieczornego" i "Kulis", a teraz sekretarz redakcji "Polska The Times". 

Pierwsze doświadczenia organizacyjne i biznesowe zdobywał u nas obecny dyrektor 

produkcji TVN Jarosław Potasz.  

 

Dopadł nas raczkujący kapitalizm  

W tamtym czasie zadaniem redaktora naczelnego było nie tylko dbanie o jakość tekstów i 

atrakcyjne dla czytelników redagowanie, inicjowanie akcji społecznych itp. Musiałem się też 

zajmować mnóstwem spraw związanych z kolportażem, zarządzaniem gazetą jako firmą 

(trzeba było nauczyć się np. prawa spółek handlowych, w czym wówczas wielu adwokatów 

jeszcze nie czuło się najmocniej).  

 

Należało szukać inwestorów, bo media rzucone na wolny rynek nie miały kapitału, choćby na 

zakup komputerów. Tego raczkującego kapitalizmu - często dzikiego - uczyliśmy się na 

własnej skórze odnosząc sukcesy, ale i popełniając błędy.  

"Krakowska" miała szczególnie ,,pod górkę". Dziennikarska spółka niefortunnie wzięła sobie 

za partnera prywatny bank z Katowic, który kupił także kilka innych gazet lokalnych. 

Najpierw bankierzy obiecywali liczne inwestycje, ale wkrótce okazało się, że sami mają 



kłopoty. NBP wprowadził w banku zarząd komisaryczny i o żadnych inwestycjach nie było 

mowy. Wiele czasu zajęło nam wyplątanie się z zależności od tego partnera z 49 procentami 

udziałów. Potem udało się pozyskać dla  

"Krakowskiej" francuski koncern Hersanta. Po pierwszym okresie harmonijnych relacji, 

zakupu sprzętu, także ten partner zaczął mieć kłopoty finansowe (u siebie, we Francji), 

zrezygnował z budowy obiecanej drukarni i myślał o sprzedaży swych polskich gazet. Już po 

moim odejściu, Hersant sprzedał udziały w "Krakowskiej" obecnemu wydawcy.  
 

http://sztum.naszemiasto.pl/tag/klopoty-finansowe.html#utm_medium=alz&utm_source=gazetakrakowska.pl&utm_campaign=artykul

